powrót

Szybkie, komfortowe i bezpieczne podróże

Nagrodzone Symbolem 2015 Koleje Wielkopolskie – pierwsza wojewódzka spółka samorządowa zajmująca się komunikacją kolejową – radzi sobie coraz lepiej. Przybywa kursów i zadowolonych pasażerów.

 

 

Bezpieczeństwo, punktualność, wygoda podróży – to główne atuty Kolei Wielkopolskich, symbolu odrodzenia pasażerskiej komunikacji szynowej, a zarazem pioniera organizacyjnej restrukturyzacji publicznego pasażerskiego transportu szynowego w Polsce, które od 2009 r. zapewniają w sposób gwiaździsty dojazd do aglomeracji poznańskiej ze wszystkich kierunków. Każdego dnia uruchamiają ponad 140 pociągów obsługujących linie z Leszna do Ostrowa Wlkp. i Zbąszynka oraz z Poznania do: Wolsztyna, Wągrowca i Gołańczy, Konina i Kutna, Gniezna i Mogilna oraz do Zbąszynka. Firma zwiększa udział w obsłudze komunikacji województwa, ale przez co najmniej pięć lat będzie dzielić rynek z Przewozami Regionalnymi według tych samych kryteriów rynkowych.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego, organizator publicznego transportu zbiorowego w regionie, zakłada, że w tym czasie może zwiększyć się liczba pociągów na liniach już obsługiwanych przez KW. Prawdopodobnie realizowany będzie również projekt kolei metropolitalnej, czyli sieć gęstych połączeń do Poznania. Wstępnie zakłada się kursowanie składów w kierunku stolicy aglomeracji najrzadziej co pół godziny.

Zależy to oczywiście od pieniędzy samorządu województwa, powiatu, miasta Poznania i okolicznych gmin – zaznacza Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o., – Biorąc jednak pod uwagę zakorkowanie Poznania samochodami, ważne jest, żeby pasażerowie korzystali właśnie z transportu publicznego.

 

 

Komfort pasażerów

 

Ceny biletów, podobnie jak rozkład jazdy, ustala Urząd Marszałkowski, uwzględniając przy tym sugestie i doradztwo przewoźników. Koleje Wielkopolskie, mając połowę udziałów w rynku przewozów regionalnych, dbają o jak najwyższą jakość usług. Składa się na nią przede wszystkim nowoczesny tabor, punktualność i dostępność biletów wszystkimi możliwymi kanałami: przez tradycyjne kasy biletowe, wszystkie kasy Przewozów Regionalnych, PKP Intercity, wybrane kasy spółki Koleje Mazowieckie i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, w stacjonarnych i mobilnych automatach biletowych zainstalowanych w pojazdach trakcji elektrycznej (w spalinowych to kwestia nieodległej przyszłości), przez telefon komórkowy, załogi pokładowe, i za pomocą internetu. Informacje o rozkładzie jazdy pociągów dostępne są na stacjach i przystankach osobowych. Informacji udzielają także pracownicy drużyn konduktorskich w pociągach, można je odnaleźć na stronie internetowej www.koleje-wielkopolskie.com.pl. Wprowadzono możliwość wyszukiwania połączeń KW na Google Maps. Udostępniono pasażerom system iSMS, przekazywania informacji o istotnych wydarzeniach, zmianach w rozkładach jazdy, zdarzeniach losowych związanych z kursowaniem pociągów za pomocą wiadomości SMS. Dzięki takiemu korzystnemu splotowi walorów Kolei Wielkopolskich liczba pasażerów szybko rośnie: od siedmiu do ośmiu milionów w skali roku. Rośnie też ich zadowolenie.

Ze wszystkich przewoźników regionalnych prowadzimy bodaj na największą skalę badania opinii pasażerów i ich preferencji, ostatnie wykonano w październiku br. na próbie 2800 osób – zapewnia prezes Wł. Wilkanowicz. – Stosunkowo niedawno skupiały się one na możliwie najniższej cenie biletu. Dziś podróżni znacznie większą wagę przywiązują do odpowiedniego rozkładu jazdy, dużej liczby i zagęszczenia kursów. Najważniejsza stała się nie cena, a dogodność połączeń. To o tyle ważne i korzystne dla nas, że łatwiej dokonywać usprawnień i zmian organizacyjnych, gdyż ze względów bezpieczeństwa pewnych kosztów na kolei nie można obniżyć poniżej obowiązkowego poziomu gwarantującego bezpieczeństwo.

 

 

Inwestycje i utrzymanie taboru

 

Właścicielem taboru jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, który konsekwentnie dąży do jego unowocześniania i oczekuje zmian na lepsze, jednak to przewoźnik, czyli Koleje Wielkopolskie, musi dbać o należyte utrzymanie składów. Właśnie w tym celu za ok. 8 mln zł kupiły od spółki PKP wynajmowaną wcześniej lokomotywownię w Zbąszynku, kompleks z układem torowym na terenie 10 hektarów oraz halę o powierzchni 12 tys. m2 pod dachem. Wykonywane tam będą najbardziej skomplikowane przeglądy techniczne taboru. Obecnie w Zbąszynku pracuje 70 kolejarzy. Po zakończeniu inwestycji łącznie zatrudnienie ma tam wzrosnąć do ponad 100.

Jako operator jesteśmy zobowiązani do utrzymania technicznego na właściwym poziomie – podkreśla prezes Wł. Wilkanowicz. – Przepisy jasno określają czas i zakres wykonywania przeglądów. Nowoczesny tabor naszpikowany jest elektroniką, wymaga odpowiednich warunków serwisowania, przede wszystkim na podstawie analizy komputerowej. Nie można tego robić, mówiąc kolokwialnie, byle jak i byle gdzie. W Zbąszynku będziemy wykonywać najbardziej zaawansowane przeglądy. Chcemy wybudować tam dodatkowo halę z myjnią, nowoczesny punkt utrzymania, a także rozbudować główną halę.

 

 

Przyszłość zapowiada się dobrze

 

 

Zdaniem prezesa Kolei Wielkopolskich, przyjęty w ostatnich latach model organizacyjny polegający na podziale regionalnych przewozów kolejowych między wojewódzkie spółki samorządowe i Przewozy Regionalne jest dobry i wymaga jedynie nieustannej troski w zakresie optymalizacji. Jest to o tyle ważne, że samorządowi przewoźnicy poza naturalnym obsługiwaniem centrów regionalnych działają także na styku województw (np. pociągi Kolei Wielkopolskich jeżdżą do Kutna w woj. łódzkim, a Koleje Dolnośląskie wjeżdżają do wielkopolskiego Rawicza) i w tych przypadkach nieodzowna jest ścisła współpraca.

W niedalekiej przyszłości tabor Kolei Wielkopolskich ma się wzbogacić o 12 zestawów elektrycznych i cztery najnowocześniejsze spalinowe o nazwie handlowej „Link” (prod. bydgoskiej PESY). Ponadto firma koncentrować się będzie na budowie najwyższej jakości nowoczesnych zapleczy usługowo-technicznych do ich obsługi.

 

 

Marek F. Klimek

 

 

 

 

Podróżny widzi przede wszystkim przewoźnika i to my odpowiadamy przed pasażerami, dlatego zdobycie Symbolu Komunikacji Kolejowej 2015 jest dla nas bardzo ważne. To wielkie wyróżnienie. Przypomnę, że mijający rok przeznaczyliśmy na wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania i jesteśmy w posiadaniu trzech ISO: zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy. Ten duży wysiłek załogi dał nam świetne narzędzie stałego nadzoru nad odpowiednią jakością – mówił Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich podczas uroczystości wręczenia tegorocznych Symboli.

nasze publikacje poznaj nasz zespół zostań symbolem gala 2013