powrót

Odpowiedzialna moda

W Polsce istnieje szkoła, która do harmonogramu zajęć wprowadziła modowy CSR. Z Magdaleną Płonka, założycielką i wykładowczynią Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru w Warszawie, rozmawia Anna Knapek.

 

 

Założona przez panią uczelnia promuje nowe podejście do projektowania. Czym jest modowe Corporate Social Responsibility?

CSR to cały czas nowość na polskim rynku odzieżowym, a my jesteśmy pierwszą szkołą, która wprowadziła tego typu zajęcia. Odpowiadając na potrzeby rynku stworzyliśmy również podręcznik do nauczania CSR-u. Niestety w Polsce brakuje materiałów edukacyjnych dotyczących CSR w modzie, z których można było korzystać, więc sytuacja wymogła na naszej szkole stworzenie własnych podręczników. Książka jest skierowana zarówno do młodych projektantów, jak i do klientów. Myślę, że polska branża modowa jest u progu większych zmian etycznych. Powoli polskie marki zaczynają zwracać uwagę na CSR.

 

Jaka była idea powstania szkoły i jakie cele dziś jej przyświecają?

Stworzenie Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru było moim osobistym marzeniem, ale i misją, którą chciałam spełnić. Istotne było stworzenie programu nauczania, który zawiera pierwiastki empatii, głębszego i świadomego odbierania świata. Chciałam, żeby moda, która będzie tworzona w szkole, miała wyższe piorytety niż tylko te komercyjne. Cieszy mnie bardzo, że to się sprawdza. Rozmawiając z absolwetami wiem, że oni te elementy etyczne wprowadzają przy tworzeniu własnych marek i kolekcji. MSKPU istenieje od 10 lat i cały czas stawia na rozwój. W jej codziennym funcjonowaniu ważne są trzy elementy: lokalizacja, kadra i rozwój. Istotne było dla nas umiejscowienie szkoły. Tutaj wybór był prosty: Warszawa, czyli stolica, także mody. To tutaj znajdują się największe redakcje magazynów mody, koncerny odzieżowe, ale i miejsca związane ze sztuką. Kolejnym elementem było postawienie na kadrę, która będzie kształtowała przyszłe pokolenia projektantów. Współpracujemy z wybitnymi nazwiskami mody polskiej, m.in. z Michałem Szulcem, Mariuszem Przybylskim czy duetem Paprocki & Brzozowski. Żadna inna szkoła mody nie może pochwalić się tak dużą liczbą znanych i cenionych projektantów wśród swoich wykładowców. Dzięki kadrze MSKPU jest bezkonkurencyjna w swojej ofercie edukacyjnej. Trzecim filarem naszej działaności jest ciągłe poszerzanie współpracy z najlepszymi zagranicznymi szkołami mody.

 

To sprawia, że MSKPU jest najbardziej rozopoznawalną szkołą edukacyjną w polskim środowisku branżowym.

Sądzę, że nieskromnie moglibyśmy się z tym zgodzić. A naszą renomę potwierdzają doroczne pokazy dyplomowe naszych uczniów, które już zyskały prestiżowy status. Prezentowane są tam końcowe kolekcje uczniów MSKPU. Wydarzenie to przyciąga media z całej Polski, projektantów i gwiazdy. W swojej ofercie MSKPU ma 3 kierunki kształcenia: projektowanie ubioru, kosiumografia, a także nowość: konstrukcja ubioru 2d/3d. Nasze zajęcia prowadzimy w systemie dziennym i zaocznym.

 

Co czeka szkołę w najbliższych latach?

Naszym planem na przyszłość jest utrzymanie wysokiego poziomu. W dalszym ciągu chcemy wpływać na kierunek, w jakim idzie polska moda. Prace uczniów i absolwentów są doceniane także poza granicami kraju. Zbieramy mnóstwo wyróżnień w konkurasach modowych. Co ciekawe, projektanci młodego pokolenia doceniani na polskim rynku to w większości przypadków nasi absolwenci. Jest to dla nas potwierdzenie, że to, co robimy jest wartościowe. Z tej drogi nie chcemy zbaczać.■

nasze publikacje poznaj nasz zespół zostań symbolem gala 2013