powrót

Rejs: rodzinny podbój rynków

MZA – wielkie dokonania i plany

Ponad tysiąc zakupionych autobusów, inwestycje w najnowocześniejsze proekologiczne technologie hybrydowe i elektryczne – tak wygląda dzień dzisiejszy stołecznych Miejskich Zakładów Autobusowych.

 

Miejskie Zakłady Autobusowe są największą firmą komunikacji miejskiej w Polsce i jedną z największych w Europie. W czterech zajezdniach bazuje ponad 1400 autobusów, a codziennie na ulice wyjeżdża ponad 1100 pojazdów. W ciągu ostatnich dziewięciu lat na inwestycje taborowe wydano ponad miliard złotych, co doprowadziło do odmłodzenia floty w ponad 70%. Średnia wieku taboru to niespełna siedem lat. Ten doskonały wskaźnik pokazuje ogromny cywilizacyjny skok dokonany przez MZA, a w planach jest dalsze jego obniżenie. Warto przy tym pamiętać, że wszystkie dotychczasowe inwestycje były dokonywane wyłącznie ze środków własnych spółki.

MZA od lat wytyczają też trendy w stosowaniu nowoczesnych technologii w transporcie publicznym. To warszawska firma jako pierwsza podjęła decyzję o zakupie większej partii autobusów hybrydowych. Wcześniej stolica była też pionierem w stosowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, m.in. zestawów do automatycznego samogaszenia. Warszawa jest też miastem, gdzie pojawiły się jedne z pierwszych w Europie autobusy na skroplony gaz ziemny LNG, oraz największa w Polsce partia autobusów elektrycznych.

Obecnie MZA mają w swojej flocie 35 przegubowych autobusów gazowych LNG (wraz z pierwszą w Polsce stacjonarną stacją paliw LNG), 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 oraz cztery przegubowce hybrydowe.. Najbliższą okazją do zaprezentowania dorobku stołecznego przewoźnika będzie czerwcowa wizyta przedstawicieli paryskiego przewoźnika publicznego RATP, który w swoich planach rozwoju chce czerpać z proekologicznych doświadczeń warszawskiego transportu publicznego. Zainteresowanie naszymi doświadczeniami w obsłudze pojazdów LNG wyraziły też podmioty z Czech i Kazachstanu.

Udane doświadczenia MZA z eksploatacji autobusów na paliwa alternatywne sprawiły, że również inne polskie miasta postanowiły zainwestować w rozwiązania proekologiczne.

Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce i jednym z pierwszych w Europie gdzie nowy tabor jest fabrycznie wyposażany w panele fotowoltaiczne, co pozwala na kilkuprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa, a także na płynne działanie urządzeń elektronicznych w czasie postoju pojazdu z wyłączonym silnikiem (kasowniki, biletomaty, elektroniczna informacja wewnętrzna). Energooszczędne rozwiązania stają się również standardem na zajezdniach, gdzie pojawiło się ledowe oświetlenie, a w planach jest także montaż alternatywnych źródeł energii w postaci paneli fotowoltaicznych montowanych na dachach hal.

Niezwykle ambitne są plany Zarządu co do przyszłości Spółki. Już wkrótce rozpocznie się budowa najnowocześniejszej zajezdni w Polsce – pierwszej wyposażonej w wielopoziomowy garaż dla autobusów, 100 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych, a także energooszczędne pompy cieplne i baterie słoneczne. Zastosowane rozwiązania mają zapewnić, że duży zakład przemysłowy jakim jest zajezdnia, będzie przyjaznym sąsiadem, dla osiedli mieszkaniowych.

W najbliższych latach firma nie zapomni także o dalszej sukcesywnej wymianie taboru. Najważniejszą inwestycją w tej dziedzinie będą: dofinansowany przez Unię Europejską zakup 130 pojazdów niskoemisyjnych oraz dostawy autobusów hybrydowych w ramach organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska programu „Gazela”.

 

Danuta Klimek

nasze publikacje poznaj nasz zespół zostań symbolem gala 2013