powrót

Aktualności

Komfort i ekologia

Miejski Zakład Komunikacji w Ostrołęce jako jeden z pierwszych w Polsce kupił elektryczne autobusy.

 

Od początku istnienia spółki najważniejsze było dla nas zapewnienie bezpieczeństwa i wygody pasażerom oraz ekologia – mówi Ryszard Chrostowski, prezes MZK w Ostrołęce. – W tym aspekcie decyzja zakupu autobusów elektrycznych wydaje się oczywista. Pojazdy, nie emitujące żadnych szkodliwych związków, bezpieczne, ciche i wygodne, są dla nas kolejnym krokiem w zapewnianiu pasażerom najwyższej jakości usług, a także stanowią wyraz świadomego i dojrzałego podejścia do środowiska naturalnego.

Dwa dziewięciometrowe, niskopodłogowe Solarisy Urbino 8.9 electric wyjadą na ulice w kwietniu br. Kosztowały łącznie nieco ponad 3 mln zł, a ich zakup został częściowo sfinansowany z funduszy unijnych, które firma aktywnie i efektywnie angażuje w powiększanie i unowocześnianie taboru oraz infrastruktury. Do dziś udało się pozyskać około 20 mln zł i dzięki temu, a także wsparciu Urzędu Miejskiego, odnowić 90% pojazdów oraz rozbudować przedsiębiorstwo.

MZK w Ostrołęce nie od dziś stara się być symbolicznym liderem nowoczesności w komunikacji miejskiej. Wszystkie autobusy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na przystankach znajdują się elektroniczne tablice wyświetlające najbliższe kursy i godziny odjazdów z możliwością odsłuchania komunikatów przez osoby niewidome i niedowidzące, a strefy wsiadania zostały oznaczone specjalnymi płytami chodnikowymi, ułatwiającymi dostęp do autobusu. Rozkłady jazdy oprócz formy tradycyjnej i internetowej przedstawione są w postaci kodów QR, które po zeskanowaniu zapisują informacje z danego przystanku w pamięci telefonu. W autobusach i na przystankach zainstalowano monitoring audiowizyjny. Na ekranach multimedialnych w pojazdach wyświetlane są materiały promujące miasto oraz wydarzenia kulturalne i regionalne. W nowych autobusach udostępniono darmowe WIFI.

Funkcjonowanie MZK w Ostrołęce dowodzi, że zbiorowa komunikacja miejska ma przyszłość. – Liczba samochodów będzie zwiększać się szybciej niż przebudowa lub budowa nowych dróg. Bez komunikacji miejskiej arterie naszych miast staną się niedrożne, a ludzie będą spędzać coraz więcej czasu w korkach – przypomina R. Chrostowski. – Konieczne jest więc podejmowanie akcji propagujących transport miejski jako wygodny i bezpieczny oraz szukania rozwiązań, które uczynią go jak najbardziej atrakcyjnym dla pasażerów.

 

Danuta Klimek

nasze publikacje poznaj nasz zespół zostań symbolem gala 2013